Slik kan hverdagen se ut på BPG
Overgangen fra ungdomsskolen kan føles som å hoppe ut i det ukjente. Det er en tid fylt med mange spørsmål om karrierevei, interesse og sosial tilhørighet. Kanskje du lurer på hvordan du vil tilpasse deg et nytt miljø, finne venner som deler samme interesser og om lærerne vil gi deg den oppfølgingen du trenger?
Hvis du sliter med disse spørsmålene, er du ikke alene. Benjamin Ebbesen (18) ved Bergen Private Gymnas, har også navigert denne utfordrende overgangen.
Nå går han tredje året på studiespesialiseringslinjen og har valgt å ta den samfunnsfaglige retningen.
– Jeg synes det er spennende. Jeg har psykologi og politikk, og i fjor hadde jeg også sosiologi og rettslære. Det har alltid interessert meg å forstå hvordan ting fungerer. Selv om vi har våre forskjeller, er det utrolig interessant å se hvorfor vi likevel er så like, sier han.
Benjamin forteller at selv om skolen krever mye av tiden hans, så klarer han å finne tid til å gjøre de tingene han synes er gøy.
– Utenfor skolen er jeg en ganske kunstnerisk type. Jeg liker musikk veldig godt, og jeg lager en del selv. Når man går på studiespesialisering, er det ikke rom for mange andre interesser. Det er typisk å være med venner og drive med vanlige ungdomsting.
Men hvordan ser egentlig hverdagen til Benjamin på Bergen Private Gymnas ut?
06.30: Slumre
Alarmen ringer klokken 06.30 i hverdagen. Da er det på tide å våkne. Ta seg litt tid til å ligge i sengen og dra seg. Så er det på tide å starte dagen.
– Jeg velter ut av sengen, kaster litt vann i ansiktet, spiser noe frokost. Og så kjøre til bussholdeplassen og ta buss til skolen.
Skolen holder til i sentrum, så det er veldig kort vei for de fleste av dem som kommer inn til byen, enten det er med buss, bybane eller tog.
Skoledagen begynner klokken halv ni, og da er det tid for alvor.
– Det er en egen stemning når du kommer inn på skolen om morgenen. Så har jeg mitt første fag i fire timer, med pauser imellom, selvfølgelig.
Bergen Private Gymnas organiserer skolehverdagen slik at elevene kun har to fag i løpet av en skoledag.
– Det kan være skummelt å tenke at man skal ha to fag hver dag, men jeg skjønner ikke hvordan det går an å ha fem fag på én dag. Det er et mye bedre opplegg å kunne fokusere på én ting over lengre tid. Så vet du at du ikke skal ha det igjen før neste uke. Det er en nydelig ting.
Med elevene i tankene
Guri Auran, rektor på skolen, forteller at dette er et oppsett som tilrettelegger for bedre læring for elevene og bidrar til at de har nok tid til å gå i dybden i de ulike fagene. Hun forklarer videre at de på Bergen Private Gymnas har fokus på hele eleven og ikke bare det faglige.
– Det vi fokuserer på er ikke bare faglig kunnskap, men også hvordan elever kan utvikle en bevissthet om sin egen læring. Vi samarbeider tett med universitetet for å utvikle effektive læringsstrategier som også bidrar til bedre mental helse, forklarer rektoren.
Skolen har fått midler til å drive pedagogisk utviklingsarbeid, noe som involverer både lærere og forskere. Dette skal de gjøre sammen med Universitetet i Bergen.
Målet er å lære elevene å forstå hvordan de lærer best, og hvilke strategier som er mest effektive for dem.
Samarbeider med læringsekspert
Et viktig fokus for skolen er samarbeidet de har med eksterne eksperter, som for eksempel Olav Schewe. Han er doktorgradsforsker ved Oxford University og er forfatteren bak bøkene «Superhjernen» og «Superstudenten», som begge fokuserer på effektiv læring og er oversatt til flere språk.
– Jeg har lenge vært interessert i hvordan man kan lære effektivt og hva som skal til for å skape god læring. Dette har jeg jobbet med i mange år, både i samarbeid med skoler og universiteter og med forskere i Norge og internasjonalt, forklarer Olav.
Interessen for læringsteknikker startet da Olav på ungdomsskolen hadde problemer med å få bedre karakterer. Etter å ha observert de beste elevene i klassen, innså han at studieteknikk var nøkkelen til suksess, ikke medfødte evner.
– Vi jobber sammen både i ledelsen og resten av lærerkollegiet om læringsstrategi. Olav har vært en viktig samarbeidspartner i dette arbeidet, spesielt med fokus på pedagogisk nevrovitenskap, legger rektor til.
Dette samarbeidet har gått over flere faser. Først ble Olav invitert til å holde et foredrag for lærerne, og responsen var så positiv at skolen bestemte seg for å rulle ut programmet hans til elevene også.
– Olavs foredrag ga oss nye perspektiver på hvordan vi kan implementere effektive læringsstrategier. Det var så vellykket at vi nå er i gang med å implementere det i undervisningen over en periode på tre år, forteller Guri.
Videre er skolen opptatt av å utvikle elever som ikke bare er dyktige faglig, men som også er robuste og kan tilpasse seg nye situasjoner i livet.
3 tips for bedre læring
3 tips for å gjøre det bedre på eksamen
11.45: Lunsj og sosial tid
Etter fire skoletimer med fordypning i et fag er det tid for Benjamin å ta lunsj og en velfortjent pause.
– Til lunsjen våkner vi virkelig til. Da får vi tid til å sitte sammen og prate litt og ha det gøy, sier Benjamin.
Han deler at grunnen han bestemte seg for å søke på skolen var fordi han følte at det var en spesiell varme ved skolen.
– Jeg likte konseptet på skolen, det virket noe roligere. At alt ikke bare handlet om prøver. Det er en annen måte å lære på som fungerer mye bedre for meg.
Skolen er nemlig opptatt av at elevene skal mestre læring og se sin egen evne til å utvikle seg over tid. På den måten kan de utvikle mestringstro, slik at de kan være selvsikre i møte med utfordringer og ukjente hindre.
– Vi fokuserer på kontinuerlig utvikling og ser etter den kompetansen elevene viser underveis i klasserommet på flere og ulike måter, snarere enn punktvurderinger, noe som forbereder elever for universitet, høgskolen og senere arbeidslivet.
Robuste borgere
Bergen Private Gymnas jobber på flere måter for å bygge robustheten til elevene og gjøre dem komfortable med å møte ubehag. Mentorordningen, som skolen var den første i Vestland til å innføre, er nå supplert med MOT-coacher.
Robusthet handler om at elevene skal tåle det livet har å by på, og at man finner en stødighet inni seg.
MOT-Coachene, Steffen Haugsbø Andersson, Anna Marøy Austnes og Henning Madsen Klokkeide forteller at de har fastlagte økter med ulike temaer der de jobber med MOT-konseptet.
Disse øktene er godt mottatt blant elevene, som ser frem til de kommende øktene. I tillegg til de planlagte øktene, legger de vekt på å være synlige og tilgjengelige for elevene i hverdagen.
Coachene har hatt seks økter med videregående elevene, og det er planer om å gjennomføre flere.
– Det er ekstra gøy når vi går i gangene, så hører du elevene spørre om når vi skal gjenta det. Vi opplever at innholdet treffer og ser at innholdet treffer og ser at det bidrar til større trivsel på skolen, sier Anna.
Benjamin er også glad i det nye konseptet og mener at det kan ha en veiledende effekt på ungdom som allerede møter på ukjente situasjoner.
– Jeg tror at robusthet utvikles naturlig over tid. Skolen hjelper oss med dette gjennom forskjellige aktiviteter, som den nylige MOT-timen om psykisk helse. Det gjør oss bedre rustet for å håndtere ulike utfordringer, både på skolen og i livet generelt, konstaterer Benjamin.
12.15: Tilbake til alvoret
Etter lunsjpausen er det tid for et nytt fag. Som er det siste faget for dagen. Dette faget skal Benjamin ha til skoledagen er over.
Benjamin jobber også som skuespiller ved siden av skolen og er å se på TV-serien Rykter. Dette betyr at han må påregne litt mer arbeid utover skoletiden for å ta igjen de timene han går glipp av.
– Det er en utfordring å kombinere skole og jobb, men jeg tar igjen de tapte timene på kvelden. Skolen er i tillegg veldig fleksibel og støttende, noe som gjør det lettere. Selv om det er krevende, gir det en god balanse i hverdagen.
Elevene på Bergen Private Gymnas har åtte fag i løpet av uken.
Benjamin er en tilhenger av denne modellen og anbefaler potensielle fremtidige elever om å vurdere om dette kan være noe for dem.
– Alle må finne ut hva som fungerer for dem selv. Men hvis du vurderer denne modellen, vil jeg anbefale å gi det et forsøk. Det har fungert godt for meg og mange andre, sier han avslutningsvis.
Foto: Schibsted Partnerstudio
Vil du vite mer om Bergen Private Gymnas?
Har du flere spørsmål? Ta kontakt med oss. Vi ser frem til å høre fra deg.