Praktisk informasjon om å søke på BPG
Her finner du svar på spørsmålene du har om BPG.
Utdanningsprogram
Hva drømmer du om? Les mer om våre utdanningsprogram og hva som gjør dem så spennende og utviklende.
To fag per dag
På BPG deler vi dagen inn i to selvstendige arbeidsøkter i stedet for flere enkelttimer. Det betyr at du har maks to fag å konsentrere deg om per dag. Det gir god tid til faglig fordypning i løpet av en skoledag.
Mentor og PL
På BPG får du din egen mentor som gjennom flere samtaler i året følger deg ekstra tett. Mentor er engasjert både i din trivsel og faglige utvikling. Alle Vg1-elever på BPG får fem timer med gratis privatlærer (PL) i matematikk, både før og etter jul.
Aktiv læring
Du som elev lærer best når du selv har en aktiv rolle. Hos oss lærer du å lage problemstillinger, innhente og vurdere informasjon, bruke gode læringsstrategier og å vurdere din faglige utvikling.
Egen Mac og Adobe
Du som elev lærer best når du selv har en aktiv rolle. Hos oss lærer du å lage problemstillinger, innhente og vurdere informasjon, bruke gode læringsstrategier og å vurdere din faglige utvikling.
Midt i sentrum
Bybane eller buss? Uansett hvilken retning du kommer fra er Bergen Private Gymnas et naturlig stoppested.
BPG holder til i Lars Hilles gate 15, midt i Bergen sentrum, og er dermed lett tilgjengelig fra alle bydeler.
Fra Bystasjonen, Bybanen og jernbanestasjonen tar det kun et par minutter å gå til skolen. Vår sentrale beliggenhet gir oss mange muligheter til å benytte nærområdene, bedrifter, høgskoler og Universitetet i undervisningen.
Muligheter innen musikk
Funk-rytmene fra trommesettet fyller musikkrommet på Bergen Private Gymnas (BPG). Bak sitter Teo Tomczuk fra Solund som er svært interessert i musikk, dans og drama.
På ungdomsskolen var det ingen som delte hans interesse for 70-talls rock eller en tilfeldig jamsession på gitaren i gangene. Heldigvis hadde han gode venner som hjalp han med å finne det rette miljøet for sin lidenskap når han søkte videregående utdanning.
– Jeg hadde venner på Bergen Private Gymnas som virkelig anbefalte denne skolen, sier Tomczuk der han sitter med slagverket i musikkrommet og leter etter den riktige grooven.
– Her får jeg muligheten til å jamme på instrumenter som er tilgjengelig hele tiden sammen med likesinnede, sier han.
Også på kveldstid har han tilgang til instrumenter og øvingslokale.
– Vi har nøkkel og kan låse oss inn for å øve etter stengetid på skolen. Det er veldig fleksibelt.
Bergen Private Gymnas ligger svært sentralt i Bergen og en kan omtrent gå tørrskodd fra Bystasjonen til skolen, selv de dagene det er mest nedbør.
“Jeg hadde venner på Bergen Private Gymnas som virkelig anbefalte denne skolen”
Robuste borgere
Bergen Private Gymnas jobber på flere måter for å bygge robustheten til elevene og gjøre dem komfortable med å møte ubehag. Mentorordningen, som skolen var den første i Vestland til å innføre, er nå supplert med MOT-coacher.
Robusthet handler om at elevene skal tåle det livet har å by på, og at man finner en stødighet inni seg.
MOT-Coachene, Steffen Haugsbø Andersson, Anna Marøy Austnes og Henning Madsen Klokkeide forteller at de har fastlagte økter med ulike temaer der de jobber med MOT-konseptet.
Disse øktene er godt mottatt blant elevene, som ser frem til de kommende øktene. I tillegg til de planlagte øktene, legger de vekt på å være synlige og tilgjengelige for elevene i hverdagen.
Coachene har hatt seks økter med videregående elevene, og det er planer om å gjennomføre flere.
– Det er ekstra gøy når vi går i gangene, så hører du elevene spørre om når vi skal gjenta det. Vi opplever at innholdet treffer og ser at innholdet treffer og ser at det bidrar til større trivsel på skolen, sier Anna.
Mentorordningen var avgjørende
Ariza Hina Mansoor (17), peker på beliggenheten som en viktig faktor da hun skulle søke skole.
– At skolen ligger så sentralt var viktig siden jeg ville gå på en skole som ikke var i umiddelbar nærhet av der jeg bor, sier hun.
Mansoor som også er en veldig talentfull sjakkspiller, ønsker å bli kirurg. Derfor var det viktig at hun valgte en skole som støttet ambisjonsnivået hennes. Hun forteller at hun gjorde solid research før hun søkte, også sammen med foreldrene.
For å studere medisin er karaktersnittet høyt. For Mansoor kommer derfor mentorordningen godt med.
– Jeg trenger folk rundt meg som trekker meg opp og ikke ned. Derfor er det fint å ha en mentor jeg kan snakke med og som hjelper meg å peile ut kursen for hvordan jeg skal få mest mulig ut av skoledagene, sier hun.
“Foreldrene mine var veldig støttende. Jeg har ambisjoner og ville gå på en skole som kunne hjelpe og veilede meg. Vi så at skolen hadde en mentorordning. Det ble avgjørende for min del.”